lördag 21 augusti 2010

Bondens egen marknad


Idag var jag för första gången på Bondens egen marknad i Haga här i Göteborg. Det var första dagen på säsongen som sträcker sig varje lördag 10.00-14.00 fram till 30 oktober. Marknaden var mindre än vad jag hade trott att det skulle vara. Enligt mamma var det större när hon var där förra året så det kanske kommer fler producenter senare.

Jag var givetvis där för lokalt odlade ekologiska färska råvaror. Speciellt de gröna bladgrönsakerna från Hållbar Hälsa som jag hade spanat in redan på Göteborgskalaset när jag var och köpte mat på Skördefest vid Kronhusbodarna. Jag handlade mangold i olika färger, svartkål, bladselleri, blomkål, tomater, plommon och rödlök, samt blasten ifrån mammas morötter. Det hela kalaset gick endast på 142 kr, helt klart mindre än vad jag hade trott. Jag gick stolt hem med en tygkasse överflödande med gröna blad och ett stort leende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar