lördag 21 augusti 2010

Sallad på späda blad

När jag fyllde år i onsdags fick jag en stor skål med fantastiska råvaror från min farmor som hon hade odlat på sin kolonilott. Det gör mig alltid lika glad, och börjar bli återkommande när något ska firas. Bland härligheterna fanns en blombukett med gula sommarblommor och späda blad av mangold med olika färg på stjälkarna. Nu när en del av blommorna började se lite ledsna ut bestämde jag mig för att bladen skulle få bli en fräsch sallad. Dessutom hade hon lagt med små goda gurkor och sockerärtor som fick följa med.

Det finns inga anvisningar om hur mycket av varje ingrediens som ska vara med, som delvis beror på att jag inte har någon riktig koll på hur mycket jag använde och delvis för att vi alla har olika preferenser. Smaka dig fram helt enkelt!

Sallad på späda mangoldblad
Späda mangoldblad
Tomat
Gurka
Sockerärtor
Zucchini

Klipp eller skär salladen i bitar. Skär upp tomat, gurka och zucchini i små tärningar, och sockerärtorna i önskad storlek och form. Lägg upp salladen i en skål och ringla över dressing.

Sötstarksyrlig dressing
Honung
Citronsaft
Äppelcidervinäger
Örtsalt
Chili

Blanda honung och citronsaft i en skål, smaka av och ha i resterande ingredienser efter smak. Jag tycker om det med lite hetta, och använder min kvarn för att mala över chiliflagor.

Gör gärna för mycket dressing och förvara i kylskåp till att förgylla fler måltider :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar