lördag 28 augusti 2010

Mangoldwraps med tomatsallad

Idag när det åter igen var dags för Bonden egen marknad bestämde jag mig för att göra av med dem grönsaker som jag hade kvar ifrån förra veckan. Med lite tomater, mangold och min egen groddade alfalfa blev det en härlig liten smakfull wrap.

Mangoldwraps med tomatsallad
3 mangoldblad
tomatsallad
alfalfagroddar

Skär bort stjälken genom att dra kniven nära på båda sidor om den. Dela eventuellt väldigt långa blad på hälften. Ät genom att lägga bladen på tallriken med undersidan uppåt, lägg på sallad och alfalfagroddar. Börja rulla ihop, håll bladet tight om salladen och försök speciellt trycka med fingrarna så att inte salladen åker ut på undersidan av wrapen.

Tomatsallad
3 stora tomater
1/2 knippe persilja
1/4 rödlök
ett par små blad romansallad
några matskedar Sötstarksyrlig dressing

Skär tomaten i mellanstora kuber, hacka persilja och rödlök, samt skär salladen i små strimlor. Blanda salladen med händerna i en skål. Häll över dressing och blanda väl.

Att blanda sallad med händerna tycker jag är speciellt smidigt när jag gör sallad med mycket örtkryddor, annars tycker jag att det kan vara svårt att få det ordentligt utspritt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar